عمليات كاشت بذر در خزانه
نوشته شده توسط : رضا

بعد از اينكه خزانه آماده شد، داخل هر يك از كرتهاي آماده شده تا ارتفاع 3 سانتي‌متر آب نگه مي‌دارند. سپس بذور جوانه‌دار شده را بصورت دستپاش و متراكم در سطح خزانه مي‌پاشند.

در استان گيلان بعد از سه روز آب داخل خزانه را خارج كرده و روي بذرها كلش سوخته مي‌ريزند زيرا اولاً: سبب تقويت زمين مي‌شود. ثانياً: از برخورد مستقيم نور خورشيد به بذور تازه جوانه‌دار شده جلوگيري مي‌نمايد. ثالثاً: از تبخير سطح خزانه جلوگيري مي‌شود. رابعاً: از حمله آفات نظير گنجشك به بذرهاي جوانه‌دار شده جلوگيري بعمل مي‌آورد.

از اين موقع به بعد فقط روزها در داخل خزانه آب وجود دارد و در هنگام غروب آب خزانه را خارج مي‌نمايند. اين عمل همچنان ادامه مي‌يابد تا برنج به اندازه كافي رشد نمايد. در بعضي از نقاط استان گيلان بعد از اينكه بذر جوانه‌دار شده را در سطح خزانه پاشيدند روزي چند بار زمين خزانه را آبياري مي‌نمايند و كلش سوخته را بعد از 2 تا 3 روز در سطح خزانه برنج مي‌پاشند.

حدود 4 تا 5 روز عمل آبياري خزانه ادامه مي‌يابد و پس از آن، آب را وارد خزانه نموده و ديگر عمل آبياري را انجام نمي‌دهند و اين عمل تا رسيدن گياه به رشد كافي ادامه مي‌يابد. بعد از بذرپاشي (حدود 2 هفته بعد) وقتي سوروف 2 تا 3 برگه است، از پروپانيل به مقدار 10 تا 12 سانتي‌متر مكعب براي هر 10 متر مربع خزانه در اغلب نقاط استان‌هاي گيلان و مازندران عمليات كاشت بذر در خزانه از حدود 10 تا 16 فروردين ماه آغاز مي‌گردد. 





:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: